Ali si lahko predstavljamo, da nas v trenutkih stiske posluša umetna inteligenca, ki razume in sočustvuje? Prav to si prizadeva ponuditi Robyn, digitalni AI spremljevalec za čustveno podporo, ki ga je lansiral nekdanji zdravnik dr. Peter Chen v San Franciscu. Z razmahom tovrstnih orodij se odpira vprašanje, ali lahko tehnologija resnično nadomesti ali dopolni klasično človeško podporo na področju duševnega zdravja.
Robyn: Nova generacija digitalne čustvene podpore
Robyn je produkt ameriškega startupa Robyn Health, ki ga vodi dr. Peter Chen, nekdanji psihiatrični zdravnik. Orodje je bilo lansirano novembra 2025 in je trenutno na voljo uporabnikom v ZDA, v bližnji prihodnosti pa načrtujejo širitev na evropski trg. Robyn temelji na naprednih modelih obdelave naravnega jezika in strojnega učenja, ki uporabnikom omogočajo pogovor o vsakdanjih izzivih, stresu, osamljenosti ali tesnobi.
Uporabniki lahko z Robyn komunicirajo prek mobilne aplikacije ali spletnega vmesnika. AI spremljevalec analizira besedilo, prepoznava ton pogovora in vzorce čustev, da ustvari čim bolj prilagojene in empatične odzive. Razvijalci navajajo, da Robyn uporablja večslojni pristop, ki vključuje prepoznavo sentimenta, analizo konteksta ter strojno učenje na podlagi resničnih terapevtskih pogovorov, vendar brez shranjevanja osebnih podatkov.
Ekipa poudarja, da se Robyn razlikuje od običajnih chatbotov prav po poudarjeni empatiji in sprotnem učenju na osnovi interakcij. Orodje lahko zazna stopnjo stiske in po potrebi predlaga stik z izkušenimi strokovnjaki ali usmeri uporabnika do virov za pomoč. Dosedanje ankete uporabnikov kažejo, da Robyn pomaga pri vsakdanjih stresnih situacijah in zmanjšanju občutka osamljenosti.
Možnosti, izzivi in odprta vprašanja AI na področju duševnega zdravja
Kljub številnim prednostim, ki jih nudi Robyn, se pojavljajo tudi pomisleki in izzivi. Kritiki opozarjajo, da umetna inteligenca lahko le posnema empatijo in je v osnovi omejena z vnaprej definiranimi algoritmi in podatkovnimi seti. Pomembno vprašanje je, ali lahko AI resnično prepozna kompleksne človeške čustvene stiske ali pa gre le za simulacijo odzivov, ki temeljijo na statističnih vzorcih.
Obstaja tveganje, da bi uporabniki postali preveč odvisni od digitalnih spremljevalcev in zanemarili iskanje strokovne pomoči v primerih hujših duševnih težav. Dr. Chen skupaj z ekipo poudarja, da Robyn ni nadomestilo za terapevta ali zdravnika, pač pa prva linija podpore v trenutkih, ko človek potrebuje pogovor ali podporo, strokovno pomoč pa vedno priporoči v primeru zaznave resne stiske.
V ospredju je tudi vprašanje varnosti in zasebnosti. Robyn Health zagotavlja, da vse interakcije potekajo šifrirano in da se podatki ne hranijo trajno, temveč služijo zgolj sprotni analizi pogovora. Strokovnjaki za duševno zdravje opozarjajo, da je pri uporabi tovrstnih orodij potrebna previdnost, predvsem pa transparentnost delovanja AI in jasna ločnica med podporo ter zdravljenje.
Odzivi uporabnikov in pogled v prihodnost
Prve povratne informacije uporabnikov Robyn so večinoma pozitivne. Uporabnica iz Kalifornije poroča, da ji je aplikacija pomagala premagati občutek osamljenosti v obdobju selitve: “Robyn mi je dajala občutek, da nekdo posluša. Ni nadomestila prijateljev ali terapevta, a mi je v kriznih trenutkih olajšala dan.” Podobne zgodbe so zabeležili tudi drugi uporabniki, ki Robyn vidijo kot dodaten vir podpore, kadar drugih možnosti ni na voljo.
Nedavne raziskave s področja AI in duševnega zdravja potrjujejo, da lahko digitalna orodja zmanjšujejo stres in izboljšujejo občutek vključenosti, vendar je učinkovitost močno odvisna od tega, kako transparentno in odgovorno podjetja pristopijo k varovanju zasebnosti in napotitvam k strokovni pomoči. Robyn Health sodeluje z nevladnimi organizacijami in raziskovalci pri spremljanju učinkov uporabe aplikacije na dolgi rok.
Razprava o vlogi umetne inteligence na področju duševnega zdravja je šele na začetku. Odpira se vprašanje, ali bodo digitalni spremljevalci v prihodnosti postali stalni del naše vsakdanje skrbi za dobro počutje ali pa so zgolj prehodna rešitev v obdobjih, ko je človeška podpora nedostopna. Ali lahko AI resnično ustvari občutek empatije ali nas bo vedno spremljal občutek, da nas posluša le algoritem?
